ANNONS:

Olaplex och hantering av kritik i sociala medier

olaplex9

När jag skrev mitt första blogginlägg om Olaplex var jag positiv efter salongsbehandlingen. Då hade jag inte upptäckt än hur frissigt mitt hår hade blivit. I andra inlägget var jag mindre positiv och jag skrev om det för att informera er läsare men också för att ge en mer nyanserad bild av Olaplex.

Olaplex marknadsförs som en patenterad produkt med en enda molekyl som hjälper till att skapa nya disulfidbryggor vilket ska göra håret starkare. Det ska vara en behandling som fungerar på alla hår och det finns 100 000-tals nöjda kunder. Alla är helnöjda. Utom jag då…

Efter mitt första kritiska inlägg om Olaplex fick jag ett mail från en frisörtekniker (person nr 1) från Olaplex som gärna ville hjälpa mig. Jag väljer av hänsyn inte att lägga ut hela mailkonversationen men jag vill gärna citera sista raden:

Din frissighet du känt beror med största sannolikhet av brist på fukt och protein.

Det var slutsvaret. Att mitt hår blivit frissigt skulle bero på brist av fukt och protein. Varför var då inte håret frissigt före behandlingen om det var så fukt- och proteinfattigt?

Ganska exakt en månad senare fick jag ett mail från en annan person på Olaplex (person nr 2). Den personen skulle också komma med goda råd och då fick jag plötsligt veta att Olaplex faktiskt kan påverka håret negativt:

Olaplex kan aldrig påverka håret negativt men däremot kan ett annat problem t.ex fuktförlust i håret bli ännu tydligare. Därför är det extra viktigt att man använder fuktgivande produkter efter en behandling.

Herregud, vad jag har använt fuktgivande produkter, men det har tyvärr inte hjälpt. Jag tolkar citatet som att håret kemiskt sett blir friskare men att det kosmetiska kan försämras. Jag trodde i min enfald att om håret blir starkare ser det också friskare ut, men så är alltså inte fallet. Eftersom jag också fick råd att våga prova hemmabehandlingen, gjorde jag det. Följden blev ett om möjligt ännu frissigare hår vilket jag skrev om här. Här gav jag upp hoppet om att få hjälp och släppte hela Olpalex-grejen. Tills idag.

I morse fick jag en ny kommentar från en nybliven frisör i det här inlägget (är osäker på om personen har koppling till Olaplex eller inte) och efter mitt ganska snabba svar får jag en replik från frisörteknikern (person nr 2) som hävdar att jag inte följt dennes råd. Det är verkligen synd att informationen på produkten inte stämmer, för den har jag följt till punkt och pricka. Nu påstår person nr 2 att problemet är silikoner.

Jag tolkar det som att Olaplex tycker produkten är fantastisk och inte tolererar att någon annan har en helt annat upplevelse, och därför hittar på den ena förklaringen efter den andra

Hur har Olaplex agerat?

De har i mail efter mail låtsas vilja hjälpa mig men samtidigt vidhållit att Olaplex är en fantastisk produkt för alla hår, men att det är fel på mitt hår (fukt- och proteinfattigt), att jag borde fortsätta med hemmabehandlingen (gjorde jag – det blev sämre), att min frisör inte varit kunnig (jag går bara till bra frisörer), att jag inte följt instruktionerna (precis vad jag gjorde), att det beror på att jag har “hemska” silikoner i håret o.s.v.. De tar helt enkelt inte på sig ansvaret och jag har inte fått någon hjälp.

Hur skulle representanter från Olaplex ha agerat?

Här är mina tips till alla företag som bemöter kritik i bloggar och sociala medier.

1. Lyssna på missnöjda kunder och ta in varför de är missnöjda.

2. Ta reda på vad som hänt och lös problemet. Problemet är inte att någon kund är missnöjd med produkten och måste omvändas utan problemet är, i det här fallet, frissigt hår. Det är där fokus bör ligga. Hur löser vi kundens problem och därmed missnöje?

3. Använd inte säljbudskap till en missnöjd kund och berätta att alla andra tycker att produkten är helt fantastisk. Det är irrelevant.

4. Ta inte kritik personligt.

5. Se till att lösa det smidigt för kunden, t. ex. ge kompensation, ge pengarna tillbaka eller erbjud annan behandling/produkt.

5. Företag ska besvara kritik i sociala medier men se till att ha en representant från företaget som kan kundservice och sociala medier.

19 Comments

  1. Maria
    31 August 2015 / 16:17

    Du har gjort helt rätt som skrivit om dina upplevelser av den här produkten i din blogg. Det är ju inte detsamma som att alla måste ogilla den. Jag som läsare sätter verkligen pris på att du är ärlig, något jag saknar i de flesta bloggar då alla verkar vara så rädda för att mista sina gratisprodukter. Nu vet jag att du är seriös och ärlig. Något som de som representerar den här produkten inte verkar vara. Av de bloggar jag läser känner jag att jag bara litar på dina och Kicki Normans recensioner. Hon är också bra på att skriva vad hon tycker.

  2. b-m
    31 August 2015 / 16:38

    Go Käthe :)!

  3. M
    1 September 2015 / 00:13

    Verkar vara lite som sektmedlemmar olaplexarna!

  4. Pamela
    14 October 2015 / 15:16

    Hej vad kul att du kan lämna en ärlig svar med nack delar o fördelar har inte testat än olaplex men känns bra o veta att d kan finnas biverkningar tack

  5. Helena Ahnberg
    6 December 2015 / 09:48

    Hej! Jag sitter här och googlar för att hitta ett sätt att bleka mitt (färgade) bruna hår. Tyckte att Olaplex lät fantastiskt, men nu blir jag verkligen osäker. Hur har det gått med ditt hår? Blev det bättre efter ett tag? Sämre? Fick du någon ordning på det? Kram

    • 6 December 2015 / 19:47

      Om du redan har fint hår så hade jag inte chansat, men testa Olaplex om du verkligen behöver hjälp, är mitt råd. Tipset är annars att bleka slingor i några omgångar.

  6. Hanna
    6 December 2015 / 17:26

    Ah, sitter här med nu-olaplexat hår. Är livrädd att jag ska få samma resultat som dig. Håller mina tummar hårt! Samtidigt hoppas jag att du fått ordning på din frissighet.

    • 6 December 2015 / 19:47

      Det är större chans att det har lyckats. Hoppas det går bra för dig! 🙂

  7. :/
    30 December 2015 / 19:01

    Något jag inte gillar är att hemmabehandlingen säger olika saker på olika språk. Engelska instruktionerna säger att man ska ha i det i “unwashed towel-dried hair” medan svenska säger “handdukstorkat och rent hår”. Alltså… Va? Ska håret vara otvättat eller ska det vara tvättat?

  8. Ylva
    17 October 2016 / 19:37

    Har tyvärr behandlat mitt hår med Olaplex 2 ggr och det översta ythåret har gått av!! Högt uppe på huvudet, det var definitivt inte så innan. Enligt frisören har jag mycket bra hårkvalitet, så det kan inte vara orsaken. Håret har också blivit mycket frissigare, precis som några andra här har nämnt. Jag har mailat min salong och inte ens fått svar. Får nog gå dit och visa vad som hänt. Det var mycket dyrt med behandlingen och på köpet får man sämre hårkvalitet!
    Aldrig mer Olaplex!

    • 18 October 2016 / 14:24

      Så konstigt att så pass många (via kommentarer här och mail) är missnöjda men alla (?) frisörer låtsas som om det är det bästa för precis alla hår.

  9. Therese Stridh
    8 December 2016 / 15:22

    Hej Köthe. Har också gjort Olaplex-behandling och upplever att min hårs kvalitet har försämrats och håret har blivit mycket frissigare och risigare. Kommer lite använda den produkten flefler gånger.

    Med vänlig hälsning, Therese

  10. Erika
    5 May 2017 / 00:32

    Jag var hos frisören för två veckor sedan och då gjorde hon Olaplex behandling på mig utan att jag visste om det hon berättade det efter, jag visste inte ens vad Olaplex var. Hon sa att det var en behandling för att stärka håret och göra det bättre, men mitt hår kändes mycket sämre än innan besöket, det blev väldigt statistik elektriskt och jag tappade massor med hår, nu efter två veckor har jag tappat ungefär en tredjedel av mitt hår. Jag är alldeles förtvivlad och vet inte vad jag ska ta mig till. Det är ju hemskt att de ska komma undan med att förstöra folks hår.

    • 7 May 2017 / 23:32

      Så tråkigt att höra 😕 Mitt hår kändes bättre först när det växt ut en bit.

Leave a Reply to Ylva Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.