När jag e-handlar kläder

Nu tänker jag dela med mig hur det går till när jag e-handlar. Jag tillhör de som e-handlade mat i början av 2000-talet och har köpt allt från vitvaror till kosttillskott, leksaker, kläder, skor, choklad, lakrits och webbkurser.

hmbest1
Jag såg de här snygga kläderna hos H&M och beställde smokingkavajen, överdelen och kjolen. Oftast beställer jag varje plagg i två storlekar för att pröva hemma och kunna välja storlek på plats utan att behöva returnera och beställa ny storlek och eventuellt returnera igen. Det hade varit för jobbigt!

En del e-handlare gillar inte detta förfarande, men jag tycker istället att de borde uppmuntra till detta för att inte riskera att kunden bara beställer en storlek och returnerar denna. Det är inte alla som orkar byta.

hmbest2

Ytterpåsen är grön och kläderna är inplastade. Inte personligt eller trevligt på något sätt. Känns gammaldags postorder… Men jag antar att det beror på att H&M är väldigt stora och vet att kunder köper ändå.

hmbest3

Jag packar upp kläderna. Det här var inte alls vad jag förväntade mig. Kläderna känns billiga och skrynkliga. Kjolen går bort direkt. Överdelen är fin men jag skulle vilja ha en längre variant. Förväntade mig inte att den skulle vara så kort.

Hittills har jag ratat två av tre plagg vilket beror på att H&M bilder är så snygga och inte alls överensstämmer med hur det ser ut i verkligheten.

hmbest4

Den naturvita smokingkavajen är fin i modellen men också skrynklig och att fodret veckar sig ut på en del ställen gör att den ser billigare ut än vad den skulle kunna göra.

hmbest5

Kan dock inte komma ifrån att jag gillar modellen och tycker det är snyggt och effektfullt med öppna ärmar.

hmbest6

Kanske den kan bli bra om den får hänga till sig och får sig en omgång med strykjärnet.

Förmodligen blir det så att jag behållet ett av tre plagg. H&M retursystem är smidigt och bra! Bara att sätta på returlappen, kryssa i vad som ska returneras och lämna tillbaka på returstället.

Så mina tips till e-handlare är:

  • Upplevelsen när kunden får hem paketet är viktigt. Kör på klassiskt som silkespapper, handskrivet och en liten gåva.
  • Se till att det är smidigt att returnera. En del e-handlare är rädda för att göra detta smidigt eftersom de då tror att det ska bli fler returer. Sanningen är dock att kunder vågar beställa igen om returen är smidig – det handlar om att bygga bra relationer så att kunder vill beställa igen. Smidig retur innebär färdig returetikett och att man INTE behöver beställa, maila eller skriva ut något papper själv. Varför krångla till det för kunden?
  • Se till att bilderna och produktbeskrivningen överensstämmer med den verkligen produkten. Då slipper du onödiga returer.
  • Du behöver inte en kundtjänst med telefonpassning åtta timmar om dagen, själv föredrar jag att snabbt kunna få svar via mail eller på sociala medier inom någon timme om något gått tokigt.
  • Om någon returnerar – se till att snabbt betala tillbaka och vänta inte alla dagar du lagligt har rätt att vänta. Om kunden snabbt får tillbaka sina pengar ökar chansen att den återkommer.

Hur brukar du göra när du e-handlar? Har du fler tips och råd till e-handlare?

6 Comments

  1. Anki
    19 November 2015 / 11:06

    Vilket jättebra inlägg! Instämmer helt:-)

  2. Ellinor
    21 November 2015 / 10:00

    Tack för tipsen! Ska själv försöka bli bättre på att beställa två plagg direkt när man är osäker på storleken. HMs bilder kan vara lite vilseledande ibland, men om man zoomar på själva plagget så kan man se detaljer och struktur ganska bra. Att toppen var kort i modellen såg man ju direkt på din bild:-)

    • 21 November 2015 / 16:39

      Ja men jag är inte så lång så kortare toppar brukar bli ganska långa på mig, men inte denna. 🙂

  3. Lisa
    22 November 2015 / 00:18

    Något som jag tycker är jättebra är Nellys system med att de uppger modellens längd och vilken storlek hen har på sig. Då kan man iaf uppskatta hur lång en klänning blir på en själv. Även deras catwalkfilm kan vara till hjälp ibland. Sedan tycker jag att systemet med kommentarer och betyg från andra kunder är mycket bra också. Synd att inte H&M har något av dessa funktioner.

Leave a Reply to Ellinor Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.