Hur ska bloggare märka ut affiliatelänkar?

reklam-i-bloggar
Jag fick den här intressanta frågan av en läsare igår:

Hej! Tack för all inspiration! Jag undrar dock hur du tänker gällande ad-links? Dessa bör väl ändå märkas ut tydligt i början av varje inlägg? Att klicka ok på en cookie-banner en gång känns faktiskt inte okej för mig som läsare. Berätta gärna om dina tankar kring detta, kanske har jag missat något!

Detta svar är ganska allmänt och långt men förhoppningsvis också uttömmande, men jag tror och hoppas att du får svar på din fråga. Jag vill börja med att berätta att jag är en av medgrundarna till Sweden Influencers och jobbar aktivt med influencer marketing, så jag är väldigt medveten om att t. ex. samarbeten och sponsrade inlägg ska märkas ut i blogginlägg.  Jag har också intervjuat en jurist i ämnet och en som var ansvarig på Sveriges Annonsörer  – båda två väldigt kunniga inom detta ämne. Dessutom har jag själv bloggat professionellt i över tio år och aktivt följt ämnet på så sätt också. Jag har använt affiliatelänkar i ca 17 år, d.v.s. lång tid innan jag började blogga.

Som jag ser det finns det två “problem”:
1. Lagar är inte utformade så att det exakt går att säga vad som är rätt och vad som är fel. Det finns folk inom branschen som hittar på hur ett inlägg ska märkas ut och det är antagligen där du fått din information från. Det är bättre att direkt följa Konsumentverkets riktlinjer som du kan ladda ner här.

2. Affiliatelänkar är kluriga eftersom de inte garanterat ger ersättning vilket är en förutsättning för att det ska kunna kallas för marknadsföring (som jag tolkar det). I praktiken kan i så fall inlägg som innehåller affiliatelänkar märkas upp som reklam trots att de inte är det. Jag använder själv bl. a. automatiska affiliatelänkar som i många fall publiceras utan att jag behöver tänka på dem. Jag har därför valt att på ett ännu tydligare sätt (trodde jag) markera att här finns det affiliatelänkar, nämligen genom att du som läsare aktivt måste klicka bort en popup. Jag har dessutom överdrivit detta genom att kalla min blogg för promotionblogg vilket är att övermarkera. Jag skriver också om affiliatelänkar på min sida Om mig. För säkerhets skull. Men jag vill vara övertydlig eftersom jag jobbar i influencers marketing-branschen. Jag vet att det gör att folk har ögonen på min blogg.

Tydligen är inte detta nog för dig, så då är alternativet att alla inlägg märks upp för att vara på den säkra sidan. Men frågan är vad som gör det tydligare. Om du tänker efter, kan det bli mer tydligt än att använda en popup med denna info som är det första du ser när du går in på bloggen? Eller ska alla inlägg blinka för säkerhets skull?

Själv tycker jag det är lurigare när bloggare märker vissa blogginlägg men glömmer (medvetet eller ej) att ett annat inlägg också innehåller affiliatelänkar.

En annan intressant sak som framkommit i min intervju är att när du promotar dina egna varor eller tjänster så räknas detta som reklam. Det är väldigt lätt hänt att jag nämner några av mina verksamheter som t.ex. Mediaklar, Hittabox, Bloggagenturen, Sweden Influencers o.s.v. men inte tänker på att märka ut detta tydligt som ett reklaminlägg. Jag brukar ofta skriva min tjänst, min sajt o.s.v. för att detta ska framgå.

Jag ska ta ett exempel på hur svårt det kan vara. Kicki på skönhetstidningen Daisy Beauty är en av de främsta i Sverige på det här med hur blogginlägg bör märkas ut baserat på hennes journalistiska bakgrund. Hon var först med detta och har gjort otroligt mycket för bloggare, särskilt skönhetsbloggare, i och med att hon delat med sig av sin kunskap. Hon har velat motverka smygreklam och bjuder bara in skönhetsbloggare till event som följer alla regler. Trots detta gör också Kicki ev. missar som det här inlägget.  Hon skriver där om en artikel i sin tidning Daisy Beauty och lägger in en länk där man kan bli prenumerant på tidningen. Enligt lagen och juristen jag intervjuade ska man egentligen också märka ut sina egna produkter och tjänster. Kanske är det så att inlägget borde märkas ut som reklam, eller? Vem vet exakt var gränsen går innan det finns flera fallande domar? Syftet med detta exempel är inte att peka ut Kicki, hon är tvärtom en av de bästa på detta.

Men jag vill med detta inlägg förmedla att det inte är så lätt som det kan tyckas. Finns många fallgropar och det som var OK för 5 år sedan är inte det idag. Det viktigaste är att inte dölja något för läsarna och att försöka hänga med i utvecklingen.

Vad tycker du?

Uppdaterat kl. 14:27
Nu har jag märkt upp ALLA inlägg, även där det inte förekommer för att vara på den säkra sidan, med “Affiliatelänkar kan förekomma i detta inlägg”. Är det tydligt nog nu? Nu kan det väl inte missas?

5 Comments

  1. Emelie
    4 November 2016 / 15:10

    Hej igen Käthe, det var jag som ställde frågan till dig och vill återkoppla trots att jag gör det extremt sent. Jag uppskattar verkligen att du svarar. En anledning till att jag ställde frågan just till dig är just för att du dels använder väldigt mycket affiliatelänkar och dels för att du framstår som erfaren och kunnig inom bloggbranschen och diverse närliggande områden. Jag är heller inte jurist, men skulle säga att jag är någorlunda påläst vad gäller marknadsföringslagen ändå. Det jag håller mig dig fullt ut om är att det finns få fall och svag vägledning. Men jag kan känna då att det är extra viktigt att man som föredöme och influencer agerar utifrån extrem tydlighet. Jag som läsare känner inte att en relativt liten “pop-up”-ruta jag klickar bort en gång är nog, den sparas ju sedan som cookie och kommer bara fram vid första besöket! Jag läser heller inte “om”-rutan nästan någonsin när jag besöker en blogg, eventuellt första gången… Så nej, det tycker jag inte är särskilt tydligt.

    Min uppfattning är att OM du KAN få ersättning är det reklam=marknadsföring=inlägget ska markeras. Se t.ex. Konsumentombudsmannens utlåtande angående Gabriella Joss. Huruvida märkningen ska göras omgående då inlägget börjar eller i samband med länken tycker jag är oklart rent juridiskt, men av just den anledningen är min åsikt att det är bättre att göra det tydligt direkt än endast vid själva länken. Jag driver själv ingen blogg så jag kan omöjligt säga hur “svårt” det är att göra korrekta märkningar, men jämför jag med mitt jobb är det självklart så att jag där ska göra allt jag kan för att allt jag gör ska bli korrekt. Om det finns juridiska oklarheter tar jag hellre det säkra före det osäkra.

    Vad gäller reklam för egna produkter/tjänster/företag ser jag det som självklart att det märks upp tydligt inför varje inlägg! Det hoppas jag vi är överens om, oavsett om det är “svårt” eller inte – det är ju ändå en fråga med tydligare svar att det SKA göras.
    Att samtliga av dina inlägg nu har en banner om att affiliatelänkar kan förekomma känns både bra (märkning är bra!), men också lite som att du försöker göra det enkelt för dig. Jag måste erkänna att jag inte trodde det skulle komma ett så långt och utförligt svar på mitt inlägg, och jag kan inte komma ifrån känslan att jag blir “skriven på näsan” av dig. Det tycker jag känns tråkigt.

    Min reflektion blev omfattande, men eftersom du tagit dig tiden till att författa ett långt och ingående svar vill även jag ge dig ett svar på motsvarande sätt. Det finns många bloggare och influencers som klarar av korrekt och tydlig annonsmärkning på ett utmärkt sätt och jag hoppas att du och dina branschkolleger fortsätter jobba för ökad tydlighet och transparens. Tack för mig!

    • 4 November 2016 / 15:30

      Mitt mål med mitt inlägg var att försöka svara på dina funderingar ur mitt privata perspektiv och passa på att på ett tydligt och icke insmickrande sätt redogöra hur det kan se ut och vilka oklarheter som faktiskt förekommer. Jag märker att du läser på vad som händer inom branschen. Jag kan också utläsa en viss irritation över att jag “använder väldigt mycket affiliatelänkar” (citat). Det kanske är där skon klämmer? För enligt dig duger det inte ens att alla inlägg märks ut. Och på något sätt har du ju ändå tydligt lyckats uppfatta att jag använder affiliatelänkar och i vilken omfattning jag gör det.

      • Emelie
        4 November 2016 / 16:46

        Hej igen

        Att du använder många affiliatelänkar är inget jag säger varken bu eller bä om, det är ju det din blogg bygger på och det är tips jag uppskattar – annars skulle jag inte följa din blogg. Jag tycker däremot att det är rimligt och rättvist att vara korrekt i sitt arbete, för jag uppfattar det som att bloggen faktiskt är en del av ditt jobb. I ett jobb ingår vissa skyldigheter helt enkelt… Jag tycker att du gav ett tydligt svar, även om vi har olika syn på vissa saker, och jag hoppas att du även uppskattar mina reflektioner och mina tankar kring frågan. Jag är ju ändå en av dina läsare som dels följt dig under många år och dels klickar på många av dina länkar. Så återigen får jag säga att det är tråkigt att ha en dialog på det här sättet, jag hade hoppats att det kunde ske mer konstruktivt och inte med uppfattningen att jag vill sätta dit dig eller knäppa dig på näsan… Jag ville höra dina ärliga funderingar kring detta eftersom jag uppfattar dig som kunnig, men förväntade mig faktiskt en annan inställning och en större öppenhet. Men tack ändå för att du tar dig tid att besvara mina kommentarer, hoppas du får en trevlig helg.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.