Viktigt för er som vill reafynda på webben!

Jag får mail då och då som rör frågor angående webbutikers ångerrätt och att det fortfarande är vanligt att lagen inte följs. Himla trist! Tipsa gärna webbutiker utan kunskap om det här inlägget och kommentera om du är i diskussion med en webbutik så hjälps vi åt att lösa det.

Det som gäller är att när man köper en vara i webbutik och får den hemskickad så har man 14 dagars ångerrätt från att man tar emot varan eller hämtar ut den hos något ombud och att det också gäller vid rea. Det missas ofta, antagligen på grund av att vanliga butiker startar webbutiker med för dålig kunskap om distanshandel. Det är inte så att kunden ska tvingas hålla reda på dessa regler utan webbutiken har en skyldighet att informera kunder om att distanslagen och ångerrätten finns (också på reavaror), annars bryter de mot lagen. Det är dock viktigt att påpeka att t.ex. måttbeställda kläder och specialbeställningar inte kan lyda under dessa regler.

Bra länkar där ni kan läsa mer är Konsumentverket, Distansavtalslagen och Trygg E-handel.

Det intressanta är att jag i en text tyckte mig kunna utläsa att om webbutiken inte informerar om distanslagen och ångerrätten så gäller tiden från det att kunden blivit informerad. Det skulle i praktiken kunna innebära att man som kund skulle kunna ångra en vara flera år efter att den blivit köpt, vilket inte låter så kul för webbutiken. Det låter ju faktiskt sunt om detta nu stämmer, får ta reda på mer, för då borde webbutiker bli bättre på att upplysa sina kunder. Någon jurist som läser bloggen och som vet mer om detta?

Leave a comment

  1. Lotta
    30 November 2010 / 04:40

    Har handlat en hel del Odd Molly kläder frÃ¥n Country Dreams och dom skriver med penna ” ej byte eller retur pÃ¥ reavaror ” varje gÃ¥ng.

    • Käthe Nilsson
      30 November 2010 / 12:12

      Lotta, har du försökt skicka retur men fått nej?

  2. 30 November 2010 / 07:50

    Många webshoppar som fortfarande tror att dom kan ha sina egna regler… tex MrsH.

    • Käthe Nilsson
      30 November 2010 / 12:13

      Nina, ja, och ju flottare butik desto värre verkar det vara…

  3. 30 November 2010 / 08:43

    Vad jag kan utläsa av lagtexten verkar maxtiden vara ett år.
    11§ Distans och hemförsäljningslagen:

    “Om näringsidkaren i strid med 7 § andra stycket 1 underlåtit att i föreskriven form ge den information som nämns där, förlorar konsumenten sin ångerrätt ett år efter den dag då ångerfristen skulle ha börjat löpa enligt 10 § första stycket”

    D.v.s. ett år efter att du fått varan (då du senast borde fått informationen)

    Att inte upplysa om ångesrätt borde dessutom kunna anses som vilseledande marknadsföring enligt marknadsföringslagen.

    • Käthe Nilsson
      30 November 2010 / 12:13

      Lisa, tack så mycket!! 🙂

  4. Ameline
    30 November 2010 / 10:50

    Gäller inte webbutik, men Monki menar att det inte finns ångerrätt på reavaror i min stad iaf.
    Har man köpt varan får man allt behålla den sen.

    • Käthe Nilsson
      30 November 2010 / 12:14

      Ameline, ja det är stor skillnad på regler så det är antagligen därför det är så många webbutiker som tror att de kan göra som de vill.

  5. 30 November 2010 / 12:09

    Ser att ngn redan skrivit det men:
    Country Dreams tycker jag är ett skräckexempel faktiskt, de tar inte emot returer på reavaror och ändå hyllas de i OM-bloggarna på olika sätt. Ja hyllas kanske var at ta i, men reklam får de ju iaf. Istället borde man ju gå samman och peka ut dem just för att de bryter mot lagen…

    • Käthe Nilsson
      30 November 2010 / 12:16

      Tanja, ja mycket konstigt att det accepteras. Jag trodde dock att de hade ändrat sig. Jag har testat att returnera och det funkade.

  6. Elin
    30 November 2010 / 15:06

    Country dreams ska ha skärpt till sig efter att jag mailade dem om att Öppet köp även gäller REA plagg och jag fick som svar att givetvis följer vi reglerna, lite dubbelmoral, de kände väl mycket väl till reglerna men går väl med förhoppningar att kunden inte kan reglerna. Det mest komiska av allt med Country dreams tycker jag var att de hade sänkt en del av sina kläder med 20 % rabatt just för att folk ska handla utan att kunna lämna tillbaka. När de blev uppmärksammade på reglerna kring distanslagen så tog de bort rabatten, ganska genomskinligt va?

  7. Emma
    30 November 2010 / 15:39

    Ja, det ser ut att stämma, att den yttre tidsgränsen för ångerrätt om företaget ej informerat om detta är ett år. Ameline: 14 dagars ångerfrist gäller endast reavaror som köpts på distans och faller in under distans – och hemförsäljningslagen. Reavaror som man köper i butik är vanligt att det ej är ångerrätt på och det är ok. Då har man ju sett varan innan man köper den =)

  8. Dorisettan
    30 November 2010 / 21:18

    Även Ajabaja skriver att man inte får byta returvaror. Jag påpekade detta i ett mail och de svarade att jag visst skulle få byta varan. Antar att de känner till lagen, men väljer att skriva något annat och hoppas att kunden inte vet sin rätt och därmed behåller varan.
    Ajabaja har INTE ändrat i sin information, fast de uppenbarligen känner till att den inte stämmer. Så dåligt! Jag handlar inte där igen.

    • Käthe Nilsson
      1 December 2010 / 19:58

      Dorisettan, riktigt tråkigt när webbutiker försöker lura kunder som inte är så upplysta.

  9. 1 December 2010 / 08:10

    Som någon skrev tidigare är öppet köp i fysisk butik inte någon lagstadgad rättighet utan endast en service från butikens sida. Men eftersom de flesta erbjuder det så blir det ju helt klart svårt för den butik som vill strunta i det.

  10. Lotta
    3 December 2010 / 01:09

    Hej Käthe!
    Jag har inte försökt att retunera rea plagg från Country Dreams men bara pga av att det inte varit aktuellt eftersom jag velat behålla plaggen.
    Någon skrev att dom slutat skriva ut att rea inte byts/retuneras men jag köpte en kofta på rea i november och då stod det skrivet med penna “ej retur på reaplagg”

  11. Käthe Nilsson
    3 December 2010 / 08:27

    Lotta, tack för infon, bra att vi kan hjälpa varandra att informera om webbutiker som inte följer lagen.

  12. Peter
    21 December 2010 / 11:33

    http://www.venine.se följer inte heller lagen så här skriver dom:

    Du har full retur och bytesrätt inom 14 dagar från att du mottagit varan, förutsatt att du inte använt varan och att den returneras i oskadat skick. Retur- och bytesrätten gäller inte underkläder & reavaror!

    Vid retur eller byte av varor betalar du själv returfraktkostnaden. Varan ska återlämnas i samma skick som när du köpte den.

    Om det däremot rör sig om en reklamation på grund av skadad vara eller att vi expediterat fel vara återbetalar vi dig returfrakten samtidigt som vi återbetalar det du lagt ut för varan om inte varan finns kvar i lager.

    OBS! Vi återbetalar ej den ursprungliga fraktkostnaden.

    Alla varor som skickas tillbaka, måste vara packade i påse eller kartong. Om du returnerar skor i kartong, lägg original kartongen i ett paket eller påse. Skicka ej tillbaka genom att sätta en adresslapp direkt på original kartongen/förpackningen. Den blir förstörd och då kommer vi inte att återbetala fullt belopp för varan.

    Varan skickas till:

    Venine

    Sergelgatan 23

    111 57 Stockholm

    Detta stämmer ju inte alls med lagen ju ville bara uppmärksamma alla på detta…

Leave a Reply to Peter Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.